Zaawansowanie prac przy budowie drogi ekspresowej S19 Deniski – Haćki przekroczyło już 50 proc. Prace realizuje konsorcjum na czele z firma Unibep.
Mowa o fragmencie przyszłej Via Carpatii o długości 6,5 km. Jak poinformował wykonawca, realizacja inwestycji przekroczyła półmetek. Ukończono już 75 proc. robot ziemnych, zrealizowano także 55 proc. robót mostowych, zakończyły się roboty przygotowawcze, tj. wycinka drzew, usunięcie ziemi urodzajnej, wymiana słabonośnych gruntów oraz rozbiórki obiektów kolidujących z trasą. W pełnym zakresie wykonane są także prace palowe. Teraz prowadzone będą roboty konstrukcyjne, branżowe oraz bitumiczne.
Jak przekazał wykonawca, dzięki sprzyjającej pogodzie i dobremu planowaniu o miesiąc udało się wyprzedzić harmonogram.
Na placu budowy wykonawca mierzy się z nietypowymi warunkami gruntowymi – były miejsca, gdzie nawet 12 metrów pod ziemią zalegały warstwy torfu. Na kontrakcie konieczne było zastosowanie wzmocnień gruntowych, w tym pale BMC, CMC, CFA, DSM, kolumny DR oraz prefabrykaty palowe. Dla zapewnienia stabilności nasypów i obiektów inżynierskich wykonano ponad 5000 pali wzmacniających. To, według wykonawcy, jeden z najbardziej wymagających etapów prac.
W ramach minimalizowania wpływu na środowisko na odcinku powstanie pięć ko. Zaplanowano pięć przejść dla zwierząt średnich i dużych oraz sześć przepustów ekologicznych dla małych gatunków. Będą też ogrodzenia ochronne i płotki naprowadzające dla płazów. – Aktualnie teren budowy został wygrodzony, by zapewnić ochronę lokalnym siedliskom – informuje wykonawca prac.
Przy realizacji inwestycji pracuje ok. 250 osób, a większość robót wykonują wyspecjalizowani podwykonawcy. – Kluczowa rola Unibepu to koordynacja, nadzór, planowanie i utrzymanie tempa. Dzięki sprawdzonej współpracy i wspólnemu celowi – jakość i efektywność idą tu w parze – przekazuje spółka.
- To nie jest zwykła budowa. Tutaj liczy się dokładność, dobra organizacja i praca zespołowa. Wszyscy mamy świadomość, że realizujemy coś naprawdę istotnego – dla ludzi, dla regionu, dla całej Polski – mówi Bartłomiej Kalinowski, kierownik robót.
Budowana droga będzie częścią drogi ekspresowej S19 łączącej przejście graniczne z Białorusią w Kuźnicy Białostockiej oraz granicę ze Słowacją w Barwinku.
Umowa na wykonanie tego odcinka została podpisana w styczniu 2021 roku. Roboty w terenie ruszyły po wydaniu decyzji ZRID we wrześniu ub. roku. W ramach kontraktu powstanie dwujezdniowa droga ekspresowa z dwoma pasami ruchu w każdym kierunku i pasem awaryjnym. Wybudowana zostanie także para Miejsc Obsługi Podróżnych: Haćki Wschód i Zachód.
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem
zgody na:
przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w
Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów
zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w
Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji
handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu
w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z
siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.